Är det någonstans man verkligen kan få nog av floskler så är det inom musiken, eller rättare sagt i låttexter. Sånger om kärlek kan vara vackra men är oftast fyllda av tomma ord. Massproducerade kärleksballader om sånger om livet i allmänhet har en tendens att fyllas ut med mindre genomtänka rader för att få ihop helheten. Ofta används dessa tomma ord i låttexter som bör rimma, där man helt enkelt inte kommer på något välgenomtänkt rim utan måste dra till med ett nödrim som egentligen inte har så mycket med texten att göra.
Även musikrecensenter är talangfulla när det kommer till floskler. Att beskriva en hel konsert eller recensera ett album verkar näst intill omöjligt utan att dra till med några av dessa innehållslösa fraser. Till exempel beskrivs många låtar som ”djupa”, men djup i den här meningen har helt tappat betydelse och används ofta utan närmare beskrivning. Även att ”sätta ord på känslor” är ett urvattnat begrepp som bör vara en självklarhet när man skriver just om känslor, och säger inte så mycket om hur låten egentligen är.
Listan inom den här genren kan göras nästan hur lång som helst, men här kommer några favoriter.
Floskler inom svenska låttexter:
- ”Du var så vacker då som nåt jag aldrig kunnat nå, och hjärtat slog ett slag för var förlorad dag” – Öppna din dörr med Tommy Nilsson
- ”Jag vill raka av mitt hår och bäras ut på bår” – Sjumilakliv med Martin Stenmarck
- ”Biologi i kärlekens magi, din melodi ikväll så är jag fri” – ABC med Anna Book
- ”Vem vet inte du vem vet inte jag, vi vet ingenting nu vi vet inget idag” – Vem vet med Lisa Ekdahl
- ”Ring ring jag ringer med min telefon jag hoppas du ska svara. Jag vill att du tar mig härifrån
till en plats där jag vill vara.” – Om du var min med Caramell